kvinnoansikte i solnedgång framför solrosfält

Tack och hej då Clara!

Clara Holmén i Språkstegens arbetsgrupp lämnar sin tjänst i Tingsryds kommun för nya utmaningar i Värnamo. Clara har skickat en hälsning, och vi skickar med henne ett stort TACK! och lycka till.

Nu är det dags för mig att säga tack och hej då!

För åtta år sedan var jag nyanställd logoped i Växjö och fick en förfrågan om jag ville vara med i ett nytt projekt som skulle dra igång. Tanken var att logopedin, barnhälsovården och biblioteken i Kronoberg och Blekinge skulle börja samarbeta. Hur detta skulle ske var vid detta läge oklart, men att det skulle ske var bestämt. Eftersom min jobbkalender var tom, tyckte min chef att det var passande om jag ville vara med i detta, något luddiga, nya. Jag sa självklart ja, men utan att ha en aning om hur stort och betydelsefullt detta skulle bli. Att detta lilla frö till idé skulle växa till det Språkstegen är idag, det hade jag inte kunnat föreställa mig. Åtta år av samverkan, strategiskt tänkande, utbildning, anordnande av konfenser, ta fram material, träffa fantastiska Språkstegare och mycket mycket mer. Det har varit otroligt roligt och lärorikt att få arbeta med Språkstegen och något jag med stolthet kan se tillbaka på. Nu är det dags för mig att röra mig mot en ny arbetsplats i ett annat län, där jag tyvärr inte kan fortsätta jobba med Språkstegen. Jag ser dock fram emot att få följa Språkstegens arbete framöver. Språkstegen kommer för alltid ha en speciell plats i mitt hjärta!
/Clara Holmén

Arbetsgruppen

Allt sedan Språkstegens start har det funnits en arbetsgrupp med mandat att samarbeta och i dialog med språkstegare och chefer utforma det Språkstegenarbete som är gemensamt, strategiskt och övergripande. Gruppen är också viktig för att sprida information och kunskap vidare mellan olika verksamheter. Efter att Clara lämnat gruppen består den nu av sex personer från BHV, bibliotek och logopedi.