Hej Karlshamn!

Biblioteksutveckling kommer under året att göra några korta nerslag i våra 13 kommuner genom att be bibliotekschefer svara på frågan "Vad är på gång hos er just nu?" Först ut är Susanne Johnsson i Karlshamn.

Kvinna i vit blus och glasögon tittar in i kameran

Hej Susanne! Vad är på gång hos er just nu?

Det händer mycket hos oss just nu. Det som glädjer mig extra är att vi äntligen har fått en plats för sagostunder, författarbesök, workshops, utställningar med mera genom att Salongen har öppnat. Vi öppnade i januari och det bara sprudlar av olika typer av verksamheter i lokalen. Just nu har vi ett samarbete med Blekinge museum. Rymdskeppet Aniara har landat hos oss och många kommer inom och tittar på utställningen.

Vi laddar för Berättarkraft som kommer bli häftigt i år, vi samarbetar med Olofström och den 10 mars erbjuder vi författarbesök, bokcirkelmingel, Bushwick book club och poesigympa allt på temat konflikt. Det ska bli spännande med bokcirkelminglet som är något nytt och som också är en kickoff till årets #karlshamnläser där vi läser Andrev Waldens Jävla karlar inför hans författarbesök hos oss den 3 april.

Vi laddar för sportlovet, i och med Salongen kan vi ha ett mycket större program. I år blir det disco, femkamp och skapande på rymdtema. Linnéa och Elin har gått utbildning i Shared reading och kör nu igång med Lässnack och högläsningsträffar, After school i Salongen är också nytt.

Elin och jag är i startgroparna för en ny biblioteksplan, det är ett spännande arbete att ta sig an. Det känns bra att träffa andra chefer som också håller på med sina planer på de träffar som BiBK anordnar.

Vi jobbar vidare med målgruppen personer med funktionsnedsättning i projekt från Stärkta bibliotek, och med hjälp av medel från BiBK kommer vi att gå en utbildning i HBTQIA+. Jag gillar att arbeta med fokus på bemötande, det ger både oss och våra användare väldigt mycket.

Susanne Johnsson, Karlshamns bibliotek