26 stycken sommarlovsungdomar på biblioteket i Växjö.

Att som ung få sitt första arbete via kommunen kan betyda mycket och många är de bibliotek som ser ett mervärde av att ha feriearbete för ungdomar år efter år. Vi hörde av oss till Växjö stadsbibliotek för att höra hur de arbetat med alla sina 26 sommarlovsungdomar sommaren som varit.

Hej Sofia Sundeby, bibliotekarie på Växjö stadsbibliotek. Vi har hört att ni har haft 26 stycken (!!) sommarlovsungdomar hos er i sommar och är nyfikna.
Hur ser upplägget med feriearbetarna ut, hur har de hittat till er?

Vi har haft sommarungdomar här på stadsbiblioteket sedan 2009 och på barn- och ungdomsavdelningen ungefär de senaste åtta åren. De söker sin feriepraktik via en gemensam ansökning som gäller för alla ferieplatser i hela kommunen. De kan specificera om de vill vara på en särskild förvaltning inom kommunen och de kan även söka specifikt till biblioteket. När de väl sökt sig till oss kan de dessutom anmäla intresse till biblioteksarbete i allmänhet, barn och ungdomarverksamheten eller det som vi kallar för Spelhäng i Tellus.

När ungdomarna har sökt, bland annat genom att skriva ett personligt brev, plockar vi ut de vi vill träffa på en intervju. Vi brukar få många sökande till biblioteket vilket är roligt. I år var det totalt runt 70 sökande.

Vad får de göra?

Genom att ha feriearbetare på barn- och ungdomsavdelningen kan vi hålla igång barnverksamheten under sommaren. De arbetar i grupper om fyra personer under tre veckor med en handledare per grupp. I barn-teamet har vi haft tre sådana grupper. Så bara på barnavdelningen har det alltså varit 12 ungdomar under sommaren.

De har måndagen som planeringsdag och håller i verksamhet tisdag till fredag. Det kan handla om till exempel pyssel, tipspromenad, sagostund inne på biblioteket men också som pop-up när vi ger oss ut med vår lådcykel till olika platser. Nu nyligen var vi med biblioteket i Linnéparken när det visades fotbolls-VM på storbild. De har också ordnat fredagsdisco i stjärnrummet på biblioteket. De jobbar mycket själva men får handledning och hjälp av oss när det behövs så klart.

Nytt för i år och som varit lyckat är att vi i personalen hållt sång och ramsor tillsammans med sommarungdomarna. Det har varit välbesökt och ungdomarna har fått se lite av vår ordinarie verksamhet. De får även i uppdrag under sina tre veckor att visa biblioteket för någon eller några personer. Detta är bra ur marknadsföringssyfte då vi når nya icke-användare och brukar ofta få ungdomarna att växa själva.

Ungdomarna hjälper oss som personal att se vår verksamhet utifrån med deras ögon, vilket är bra.

26 stycken är många även om ni är ett rätt stort bibliotek med många filialer. Vad är utmaningen och vinsterna när man skalar upp till så många?

Det låter som många ungdomar men alla 26 stycken arbetar utspritt över hela sommaren. De jobbar 4h om dagen i 3 veckor. Så samtidigt arbetar 4 personer på barn, 3 i Spelhäng i Tellus och 2 i receptionen eller annat biblioteksarbete. Så det brukar fungerar bra.

Ibland är det lugnare i mitten till slutet av juli med arbetsuppgifter, så till nästa sommar ska vi utvärdera om vi ska ha färre ungdomar i receptionen då.

Vad har ni lärt er nu och från tidigare år som ni vill skicka med andra bibliotek som vill arbeta med en liknande modell?

Vi gör alltid en utvärdering efter varje sommar och då kommer det fram olika saker. Det som är generellt är att ungdomarna ofta tycker att det är mer varierat att arbeta på bibliotek än de trott från början. Och vi själva ser att ungdomarna är en fantastisk marknadsföringskanal till andra ungdomar.

Det vi kan rekommenderar andra som vill arbeta liknande är att ta in ungdomar som visar intresse av att arbeta just på biblioteket. Att vara tydlig i instruktioner och hur de ska arbeta, nästan så det blir övertydligt och också tänka på att detta är deras första kontakt med arbetslivet är också viktigt.

Tusen tack Sofia för en inblick i hur just ni arbetar med feriearbetare.

barnhänder som skapar med lera

Bild från en av de aktiviteter som biblioteket kunnat genomföra med hjälp av feriearbetare.