Läsa äger - från Botkyrka till Markaryd och många andra platser

Läsa äger är en läsfrämjande insats som startade i Botkyrka 2018 och som har spridit sig till flera platser i Sverige. I Markaryd är det andra året man jobbat på detta sätt.

Syftet med satsningen är att minska sommartappet, dvs de läsfärdigheter som forskning tydligt visat försvinner under alla de sommarlovsveckor då många barn inte läser något eller mycket mindre än i terminerna. Utan stöd från föräldrar eller andra riskerar de att halka långt efter när terminen sätter igång igen. Mest tappar de lässköra barnen i sin läsfärdighet.

Hej Katrin Wik, skolbibliotekarie i Markaryds kommun. Vad är Läsa äger?

Läsa äger är ett jätteroligt projekt som vi håller på med nu för andra gången. Några ungdomar som har ansökt om sommarjobb i kommunen placeras då på fritidshemmen och läser högt för sommarfritidsbarnen men man lekar även olika språklekar tillsammans med dem.

Vad vill ni uppnå genom att arbeta med Läsa äger och går det att se resultat?

Det handlar framför allt om berättelser vi vill få in i barnens liv; att läsa tillsammans, prata om det man hört, berätta om egna erfarenheter efteråt, att vara tillsammans och ha det kul helt enkelt.

Vid sidan om tränar barnen på ord, alfabetet, grammatik. Detta tillsammans med roliga ungdomar som för inte så länge sen själva har varit barn.

Succén är nog inte riktigt mätbar genom jättemånga utlån eller liknande. Men om vi med Läsa äger bara får några barn att läsa en bok till under sommarlovet, kanske låna en bok på ett av våra biblioteken, då har vi lyckats.

Hur har ni lagt upp arbetet och vilka verksamheter samverkar?

I slutet av förra året skapades det en "task force", en grupp av fem mycket engagerade kommunmedarbetare; en från skolan, två från fritids och så jag som är skolbibliotekarie och min kollega Ewa Svensson som är bibliotekspedagog. Vi har träffats regelbundet sen i januari och funderat över och planerat allt. I slutet bjöd vi in några fler så att det fanns någon med från varje fritidshem. Det är viktigt att kommunicera och fatta beslut tillsammans så att alla kan känna sig trygga i sitt uppdrag, särskilt ungdomarna.

Vilken är bibliotekets roll i arbetet?

Vi har varit med under hela planeringsfasen, likaså personer från skolan och fritids. Det är bra för alla kan sitt och vet vilka problem man kan stöta på. Vi har även varit med på utbildningsdagarna, ungdomarna måste ju förberedas för sitt uppdrag. Och så var vi på plats varje dag under hela Läsa äger-perioden. Böcker måste plockas, lånas ut, lämnas tillbaka, övas på att läsa osv.

Vi på biblioteken kan ju bidra med jättemycket kompetens som ingen annan har – vi kan beståndet, vi vet vad som funkar med barnen, vad som funkar som högläsningsbok och hur man egentligen högläser på ett bra sätt.

Vad har ni lärt er och vad vill du skicka med till andra kommuner som funderar på att arbeta med Läsa äger?

Det är alltid givande och jättekul att jobba ihop med andra och kunna säga sen Titta, det här har vi gjort tillsammans. Jag tycker egentligen det bara är att köra på. Det behöver inte vara så komplicerat, bara att det är någon med från skolan, fritids och bibliotek – så att man kan skapa något tillsammans. Och så hjälper det naturligtvis om man kan sälja in det till cheferna i utbildningsförvaltningen. Har man dem på sin sida, är det bara att börja planera. Vi hade också jättetur med våra ungdomar. Det gör mycket om de är pigga och glada och tar för sig lite. Det kräver en viss initiativförmåga att kunna aktivera och motivera barnen och säga Nu ska vi läsa tillsammans!

Vilken har Läsa äger-feriearbetarnas respons varit?

De var väldigt glada för allt som hände. Några av dem går redan eller kommer gå barn- och fritidsprogrammet och de tyckte att det var en jättebra erfarenhet. De var engagerade och det var roligt att se hur de tinade upp efter en vecka och började bestämma själva vad de skulle läsa med barnen. De hade också kul tillsammans. Vi hade en jättetrevlig avslutningsfika. Men de var nog också glada att det nu var sommarlov på riktigt för dem.

Slutligen vad har barnen i fritidshemmen gett för respons?

De tycker naturligtvis om när det kommer någon ny person, särskilt när det handlar om ungdomar. I början kan det nog vara lite jobbigt men efter någon vecka var det inte svårt längre att övertyga dem att det är kul att läsa en bok. Vi fick jättebra respons i enkäten efteråt. Så kul när de svarar "Det var kul när vi lekte tillsammans" och "Ja, jag vill läsa någon mer bok under sommaren."

Stort tack Katrin och Markaryd för att vi fick veta lite mer om satsningen och lycka till med ert fortsatta arbete!

Bildtext: Feriearbetarna Moa och Linnéa provläser för några barn under utbildningsdagen.

två ungdomar i blå tröjor läser för barn