Hållbarhet, demokrati och lek!

Efter att ha varit på bibliotekskonferensen Next Library i Århus för första gången åker BiBKs Camilla Carnmo hem alldeles upprymd. Fylld av energi, inspiration och inte minst en stark känsla av meningsfullhet. Faktiskt så glad att det gränsar till lycka. Av en konferens?!

Jag klurar länge på vad det var som gjorde just Next så speciellt. Visst var huvudtalarna bra – men bra föreläsare har jag hört förut. Och visst var konferensen välorganiserad med givande workshops och många aktiviteter att välja mellan, men det har jag också varit med om förr. Nej, det var inte själva innehållet som var unikt. Det var stämningen. Stämningen, platsen och deltagarna. Platsen: det spektakulära och rymliga biblioteket Dokk1 som tar emot uppåt 3 000 besökare om dagen och var öppet som vanligt under konferensen. Deltagarna: 350 biblioteksmänniskor från 30 länder. Stämningen: generös, varm och glad. Det var enkelt att komma i samspråk med precis vem som helst. På riktigt skapades en mötesplats med den storartade möjligheten att få träffa intresserade och intressanta, nyfikna och kunniga människor från olika delar av världen och biblioteksvärlden. Vi har så olika förutsättningar och bibliotek och ändå så lika utmaningar och funderingar.

Det var stort att känna att det vi gör på BiBK och på folkbiblioteken i Blekinge och Kronoberg är en del av stor internationell biblioteksgemenskap. Det var stort att på ett alldeles självklart sätt kunde snacka läs- och skrivfrämjande aktiviteter för ungdomar med en verksamhetsansvarig i New York över en lunchmacka med utsikt över Århus hamn, dansa eftermiddagsdisco inne på Dokk1 med islänningar och prata om hur rörelse och kropp kan vara en viktig ingrediens i biblioteksverksamheten, och under en worskhop om FN:s hållbarhetsmål berätta om poesigympa och mötas av en mängd följdfrågor.

skylt med text

Next library 2023 hade tre huvudteman: hållbarhet, demokrati och lek. Huvudtalaren för hållbarhetstemat var en skicklig föreläsare och oceanolog: Katherine Richardsson. Bra nog spelades föreläsningen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. in. Missa inte denna glasklart tydliga och sylvassa dragning om läget för vår planet och arterna som bor här.

En annan huvudtalare var Ben Mardell (se hans föreläsning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.) som forskar på lekfullt lärande och lekens pedagogik och som underströk hur lek främjar lärande. Hur många vuxna känner vi som leker när de jobbar? Och hur kan lekfullt lärande se ut på ett bibliotek? Lekfullt lärande kräver tre delar: att känna förundran, att göra val och att uppleva förtjusning. Ben Mardell skickade med fem byggstenar till bibliotek som vill främja lekfullt lärande:

• Stärk de lärande (de som lär sig) att leda sitt eget lärande
  • Bygg en kultur av gemensamt lärande
  • Främja experimenterande och risktagande
  • Uppmuntra fantasifullt tänkande
  • Välkomna alla känslor som skapas i lek

Själva biblioteket Dokk1 i sig, med dess arkitektur, olika rum, öppenhet, flexibilitet och många verksamheter, gav mycket att tänka på. Bara en sådan sak som att alla får äta överallt i hela huset. Och det funkar. Jag fick också med mig många tankar om hur bibliotek kan vara en del i omställningen mot ett mer hållbart samhälle. Och mycket, mycket – mycket! - mer.

Visst känns det som man har fått hundra nya bästa kompisar, sa någon.
Ja, precis så var det.
/Camilla