Årets bästa svenska ungdomsbok 2020

Jag klyver er itu av Tamara Mivelli

Juryns motivering:

"I Tamara Mivellis debutroman lär vi i korta scener känna Mary, som vill bli Maryam igen. Under en kort tid i livet följer vi henne, en tid av väntan och sökande. Mary befinner sig mellan ungdomsliv och vuxenvärld, mellan två familjer och mellan två kulturer.

Tamara Mivelli skriver sparsmakat och stilsäkert, med mycket undertext för läsaren att fylla i. Allt känns äkta och ärligt, läsaren bjuds in att se en flik av ett liv och en värld. Utan alla spår av listig dramaturgi, fostrande avsikter eller underhållande romantisk komedi. Och ändå är boken lättillgänglig och bjuder på en lustfylld läsupplevelse.

Jag klyver er itu av Tamara Mivelli är en bok som gör världen lite större för en ung läsare, ja också för den läsare som inte längre är ung."

Prisutdelningen skedde på zoom och du kan se den här. Pristagaren själv är med förstås, liksom juryn och ordföranden för Region Blekinges kultur- och bildningsnämnd, Kevin Ny. Juryns Paula Högströms samtal med Tamara Mivelli börjar vid 13.40. Dessutom inleder Per Nilsson hela härligheten med att spela dragspel!