Åsa i vit tröja framför en bokhylla med julböcker

Grattis Tingsryd!

I slutet av förra året blev det klart att både Karlskrona och Tingsryd fått beviljade medel från Kulturrådets utvecklingsbidrag för Bokstart. Karlskrona har fått 250 000 kr för att jobba vidare med Språkstegen hälsar på, ett utvecklingsarbete i samverkan med förskolan.

Tingsryd har sökt sitt första utvecklingsbidrag (hette tidigare projektbidrag) och fått 450 000 kr beviljade. När vi insåg att denna relativt lilla kommun fått så glada besked var vi bara tvungna att lyfta luren för att gratulera.

Åsa Sjösten Lilja svarar efter en endaste signal och bekräftar glatt att det som nu ger ringar på vattnet nog är en kombination av en framåt chef som ser möjligheter, hennes eget fleråriga arbete med Språkstegen som gett gedigen kunskap, att det finns ett lokalt nätverk, en duktig logoped som kan Språkstegen och att man redan samverkar på flera sätt med förskolan. I denna ansökan är Barn- och elevhälsan medsökande. Det heter numera barn- och elevhälsa för man arbetar inte bara i skolan utan även förskolan. Tidiga insatser gör skillnad.

Vad planerar Tingsryd att göra för pengarna, undrar vi förstås. Åsa berättar att de är inspirerade av Karlskrona. - Vi ska jobba mer med föräldrastöd genom förskolan. Vi kommer att besöka förskolans enheter, ta fram föräldramötesmaterial och systematiskt jobba med föräldramöten och pröva oss fram kring inbjudan till och utformande av föräldrastödjande aktiviteter på orter där det finns förskoleavdelningar. Det ska inte hänga på om det finns ett bibliotek eller inte, där förskolan ligger. Insatserna ska finnas där familjerna finns. Tack vare pengarna har vi möjlighet att ta in ny personal som kan arbeta med detta tillsammans med oss andra.

Åsa berättar också att kapprumsbiblioteken som startades upp för några år sedan öppnat dörrar till familjerna på orterna runt om i kommunen.
- Vi fick nyss tillbaka en Menti-undersökning från föräldrar som visade att de är supernöjda med kapprumsbibliotek!

Bilden visar Åsa i vit tröja framför en bokhylla med julböcker