Blekingebiblioteken.se - en webbplats, fyra kommuner

I december 2020 gjordes en satsning på en gemensam bibliotekskatalog mellan kommunerna Karlsham, Olofström, Ronneby och Sölvesborg och man blev Blekingebiblioteken. Kommuninvånarna fick ett rikare utbud av tjänster och medier på ett mer lättillgängligt sätt.
Nästa steg i samverkan var en gemensam webbplats och onsdagen den 2 februari i år var det dags att lansera blekingebiblioteken.se.

Vi tog ett snack med Ola Nilsson på Sölvesborgs bibliotek som varit projektledare för den nya gemensamma webbplatsen.

En surfplatta står på ett bord, på skärmen visas blekingebiblioteken.se. Jämte surfplattan står en kaffekopp och en vit skrivbordslampa.

Foto: Andreas Noreklev

Berätta lite om projektet och din roll i det?
Projektet bestod i att utveckla en ny gemensam webbplats, fyra webbplatser skulle bli en, blekingebiblioteken.se. Förutom detta var målet att webbplatsen skulle vara modern och tillgänglig för att användare oavsett funktionsförutsättningar skulle kunna använda och ta del av Blekingebibliotekens utbud och tjänster.

Vi tog hjälp av en kommunikationsbyrå för att ta fram en gemensam grafisk identitet som alla kunde samlas under. Min roll har varit projektsamordnare vilket inneburit att jag koordinerat och planerat vad som ska göras. Initialt handlade det mycket om identifiera intressenter och skapa kommunikationsvägar för att förankra syfte och mål och för att säkerställa att alla visste vart vi skulle.
Det roligaste i rollen har varit samarbetet med kollegor och det vi gjort tillsammans är jag både stolt och nöjd med.

Du som inte har en biblioteksbakgrund sedan tidigare, hur ser du på bibliotekens arbete med webb och kommunikation? Något som förvånade dig?
Min erfarenhet är att det generellt är svårt för verksamheter eller företag att tänka utifrån och in. Min roll är att hjälp till med det och försöka lyfta fram användaren och deras behov.
Det som tidigt slog mig på biblioteken var att både organisationen och medarbetarna var väldigt öppna och lyhörda vilket gjorde att processen med rikta fokus mot användarna gick både enkel och smidigt. Det var tydligt att alla var vana att sätta användaren i fokus, jag tror det har att göra med det dagliga arbetet att serva och hjälpa besökare på biblioteken.
Jag trodde också att det skulle vara en utmaning att få alla att dra åt samma håll, att det skulle finnas mer revirtänk i och med att det var flera kommuner som skulle samsas. Men istället har det varit högt i tak och alla har hjälpts åt att lösa utmaningarna vi mött längs projektvägen.

Har du några webbtips som du kan dela med dig av?
Ofta när man vill uppdatera sin webbplats så tror man att man måste göra om allt. Men en webbplats är något du ständigt jobbar med att finjustera. Så våga testa, se över hur du namngivit rubriker, menyalternativ, kolla när någon använder webbplatsen för att få en större förståelse för vad som funkar eller inte funkar.

Slutligen, vilka erfarenheter tar du med dig från biblioteksvärlden?
Värmen, öppenheten och att hjälpas åt. Samtalen som sker i mellan arbete, på en fikarast
eller mellan två arbetsuppgifter, har löst många saker på det viset.

Lycka till önskar vi på BiBK!