“Vi får aldrig glömma varför och för vem/vilka vi jobbar” - reflektioner från Upptäck UX-kursen

Under våren har ett gäng biblioteksmedarbetare i Blekinge, Kronoberg och Kalmar undersökt och testat UX-metoder i den digitala kursen "Upptäck UX" som BiBK gör tillsammans med Biblioteksutveckling Region Kalmar län. Lite mer än halvvägs in i kursen ställde vi några frågor till en av kursdeltagarna, Thomas Wiking på Markaryds bibliotek.

observationskarta

Hur har det känts att testa de olika metoderna inom UX?
Variationen av metoder har varit berikande i sig och visar på hur olika tillvägagångssätt kan användas för att belysa olika saker i verksamheten. Att det finns olika metoder gör också att man kan välja en metod som faller en bättre in än en annan – vad är man bekväm med att jobba med-

Finns det någon metod hittills som du gillat extra mycket?
Observations och flödeskartan i utmaning tre var en ordentlig ögonöppnare. Hur bara ett fåtal besökare kan göra det så uppenbart hur majoriteten av besökarna rör sig i lokalen.

Vill du dela med dig av någon insikt som du fått genom Upptäck UX?
Vi tar mycket för givet, att vi vet bäst, men i många fall bör vi blanda in besökarna. Om man inte vill behöver man inte ens prata med dem utan bara titta; vad gör de, var gör de det, hur etc. Jag kommer använda mig mer utav UX i framtiden vad gäller ommöblering, skyltning etc.

Vad tycker du om upplägget med en utbildning med Facebook som verktyg?
Upplägget har fungerat mycket bra. Jag anser det vara ett effektivt sätt att kommunicera och delge och ta del av utmaningar/svar.

Finns det någon övning som direkt lett till någon förändring på din arbetsplats?
Utmaning 2, WLAP [work like a patron], ledde till att vi upptäckte att bokinkastet inte var tillräckligt uppmärkt. Bättre skyltning har nu kommit upp.

Hur relevant känns UX för biblioteksverksamhet tycker du?
Mycket relevant. Vi får aldrig glömma varför och för vem/vilka vi jobbar. Vi måste hålla oss aktuella för att fortsätta vara en relevant del av samhället.

Skulle du rekommendera kursen till andra?
Jag skulle rekommendera andra. Hittills har kursen gett mer energi än vad den tagit =)

En farhåga jag hade innan var hur jag skulle hinna med kursen. Men jag tycker att på det sätt kursen varit upplagd, så har det inte varit några större problem. Det är rätt flexibelt också var du lägger din egen ribba. Det störande momentet för min del i dessa Coronatider har varit att vi ska vara hemma då vi inte har pass vilket gjorde några uppgifter lite utmanande.