Att arbeta, leva och överleva som författare – en fortbildningsdag 19/9

Biblioteksutveckling Blekinge Kronoberg bjuder in dig som är litteraturskapare i Blekinge och Kronoberg till en heldag om att verka i en föränderlig bransch. Det blir föreläsningar, samtal och tid för kollegialt mingel. Dagen är kostnadsfri och BiBK bjuder på fika och lunch.

- Nya typer av förlag etableras. De gamla förändrar sina arbetssätt. Hur arbetar förlag nu gentemot författare och andra?
Kristina Ahlinder, direktör på Svenska Förläggareföreningen.

- Vad sker med litteraturkritiken i en förändrad medievärld?
Lena Kvist, kultur- och nöjesredaktör på Borås Tidning, ansvarig för Borås Tidnings debutantpris. Litteraturkritiker sedan 25 år.

- Författarutbildningar har funnits på svenska högskolor i över tio år nu. Hur fungerar de?
Magnus Eriksson, lektor och ansvarig för mastersutbildningen i Kreativt skrivande vid Linnéuniversitetet.

- Hur ser de ekonomiska villkoren ut för författare i Sverige i dag och hur fungerar Författarfondens bidrags- och stipendieverksamhet?
Jesper Söderström, direktör på Sveriges författarfond.

9.30 Välkommen och kaffe
10.00 Kristina Ahlinder
11.15 Jesper Söderström

Lunch på plats

13.30 Lena Kvist
14.30 Magnus Eriksson
15.30 Kaffe, sammanfattning av dagen och presentation av Biblioteksutvecklings hemsida för litteratur i Blekinge och Kronoberg
16.00 Slut

Plats: Det fria ordets hus, Kungsgatan 29c, Växjö
Datum: Torsdagen den 19 september

Varmt välkommen!
Anmäl dig här. Länk till annan webbplats.

Anmäl dig senast den 10 september. Anmälan är bindande. Vid utebliven närvaro debiterar vi 300 kronor för omkostnader.
Har du frågor? Kontakta Camilla Carnmo, Biblioteksutveckling Blekinge Kronoberg, 076-6362976, camilla.carnmo@regionblekinge.se

Höstfärger